Kritika čistého rozumu

8
4
2
Avatar
Author
Albert Flores

Kritika čistého rozumu (KČR; ) je nejvýznamnější dílo německého filosofa Immanuela Kanta a jedno z nejvlivnějších filosofických děl vůbec. Kant v něm předkládá svoji teorii poznání (viz transcendentální filosofie) a řešení problému, jak mohou mít subjektivní podmínky myšlení objektivní platnost. KČR je první ze tří jeho „kritik“; následovala ji Kritika praktického rozumu a Kritika soudnosti. Zjednodušený a zkrácený výklad myšlenek KČR podal Kant ve svazku Prolegomena ke každé příští metafyzice, jež se bude moci stát vědou (1783).

Katolická církev dekretem ze dne 11. června 1827 zařadila Kantovu Kritiku čistého rozumu na Index zakázaných knih.

...

Vydání

Kant psal své dílo v Královci, ale první vydání Kritiky čistého rozumu (označované „A“) přišlo na svět roku 1781 v Rize. Druhé vydání (B), pro něž Kant přepracoval a rozšířil některé pasáže, vyšlo roku 1787. +more V 90. letech se potom objevila další vydání, která se ale od druhého příliš nelišila. Ve filosofickém diskursu následně probíhala a dosud probíhá polemika ve věci jednotlivých vydání; zatímco obecně je překládáno, citováno a vykládáno spíše vydání druhé, např. Schopenhauer a Heidegger považovali za jádro kantovské nauky vydání první.

Přehled členění „Kritiky čistého rozumu“

Předmluva k druhému vydání
ÚvodI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. +more O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznánímI. O rozdílu mezi čistým a empirickým poznáním
ÚvodII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků neníII. Máme určité apriorní poznatky a samo obyčejné rozvažování nikdy bez takových poznatků není
ÚvodIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatkůIII. Filosofie vyžaduje vědu, která určuje možnost, principy a rozsah všech apriorních poznatků
ÚvodIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudyIV. O rozdílu mezi analytickými a syntetickými soudy
ÚvodV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumuV. Syntetické soudy a priori jsou obsaženy jako principy ve všech teoretických vědách rozumu
ÚvodVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumuVI. Obecná úloha čistého rozumu
ÚvodVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumuVII. Idea a rozvržení zvláštní vědy, která je nazvána kritikou čistého rozumu
I. Transcendentální nauka o elementechDíl první Transcendentální estetika1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru1. kapitola: O prostoru
I. Transcendentální nauka o elementechDíl první Transcendentální estetika2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase2. kapitola: O čase
I. Transcendentální nauka o elementechDíl první Transcendentální estetikaObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální esteticeObecné poznámky k transcendentální estetice
I. Transcendentální nauka o elementechDíl první Transcendentální estetikaZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetikyZávěr transcendentální estetiky
I.

Reference

Literatura v češtině

Immanuel KANT: Kritika čistého rozumu, Praha: OIKOYMENH, 2001. * J. +more KARÁSEK, J. CHOTAŠ (eds. ): Dedukce, kategorie, sebevědomí. Praha: OIKOYMENH, 2002. * Jan KUNEŠ: Kantova Kritika čistého rozumu. In: Reflexe, 26/2004. * Günther PATZIG: Jak jsou možné syntetické soudy a priori. Praha: Filosofia, 2003.

Externí odkazy

[url=http://gutenberg. spiegel. +morede/buch/3508/1]Plný text na projektu Gutenberg (vydání z roku 1781)[/url] * [url=http://gutenberg. spiegel. de/buch/3502/1]Plný text na projektu Gutenberg (vydání z roku 1787)[/url] * [url=http://userpages. bright. net/~jclarke/kant/index. html]John Clarke: Outline ke KČR[/url].

Kategorie:Immanuel Kant Kategorie:Epistemologie Kategorie:Filozofická literární díla Kategorie:Knihy z roku 1781 Kategorie:Knihy z roku 1787

5 min read